Kära SJ
Nu var det ett tag sedan vi hade ett samtal du och jag. Man skulle kunna kalla det för utvecklingssamtal för likt förra gången – för mer än ett år sedan faktiskt – så ska du få förbättringsförslag av mig. Jag känner mig verkligen kreativ för din skull!
Tyvärr måste jag börja med att berätta att jag har en hel säck med oplanerad väntetid, omysiga stunder på ruggig perrong, övergivenhet och brustna planer och jag vet inte var jag ska ställa den. Kanske skulle jag ställa den i Herrljunga för det är just där som påfyllning är säkrad. Grejen är att det egentligen inte är min säck, utan min dotters, men jag är inte bara projektledare utan också mamma vilket inkluderar en stor portion medlidande å sina barns vägnar. Under förra året fick jag 20, kanske 25 samtal från en uppgiven och ibland övergiven dotter, strandad i Helljunga som vi ”döpt” om denna avgrundsplats till på grund av alla banbrott. Alltid samma plats, alltid samma visa; tåg som stannar, tåg som inte kommer, ersättningsbussar, ibland öht ingen information, väntan, ovisshet…
Och jag undrar; vad är det egentligen som händer i Helljunga? Varför tar du inte tag i denna allvarliga brottsplats? Och vad får de med fritidskort för ersättning för sveda och värk? Det är åtskilliga timmars förseningar, ja d a g a r sammanlagt, som vi vill ha smör för nu!
Sen sist har du i alla fall förbättrat servicenivån på stationerna, där får du poäng. På stationen i Skövde har du fått en jättemysig kaffehörna, designad och genomtänkt, ett lyft för hela stan. Och i Göteborg idag var det ingen kö alls när jag behövde hjälp med en krånglig biljett, trots att det var värsta rusningstid. Jag hade köpt en biljett på nätet men det kom inget till mobilen som jag beställt. Tomt och tyst bara. Men José på stationen som stirrade förbryllat i sin skärm skämtade och var glad och skrev ut ett specialpapper och då blev jag också glad. Jag fick till och med en stämpel på. Det kändes viktigt och riktigt och jag klev nöjd ombord.
Mitt förbättringsförslag i detta samtal är att skaffa en kundchatt på nätet. Så som en del av telefonbolagen har. Det håller inte att sitta och vänta 30-40-50 minuter när man måste lösa ett problem. Det tar av min arbetstid. Det tar ibland av min fritid. Och även om jag uppskattar vissa av våra samtal har jag roligare saker att göra. Alltså behöver du föröka dig. Du kan klona José för jag gillar pragmatisk påhittighet.
Jag har också handlat biljett på Tradera, himla bra sätt att komma över resor till bra pris. Men då MÅSTE du se till att det är samma tider på auktionssidan som på biljetten! Står det 14.53 på Traderabiljetten så kan inte tåget gå 14.42! Det förstår du väl? Ibland hänger min optimerade tillvaro på 11 minuters marginal serru.
Nu ska jag snart byta tåg i Katrineholm. Sen blir det Linköping såvida du inte hittar på något otyg, just nu är du 20 min efter schemat och ligger pyrt till.
Men ändå; Trevlig helg SJ, I wish You a pleasant yourney.