Kära SJ
Gamle vän. Jag brukar vara tålmodig med dina konster och överslätande som en öm moder mot ett trixande barn. Men idag blev jag faktiskt sur på dig. Det du inte klarar av rent transporttekniskt får du ju försöka matcha upp med service! Ditt rykte ligger ju redan risigt till!
Jag har en ombokningsbar biljett för dagens hemresa från Stockholm, men när jag försökte boka om på nätet kom det upp rader med röda bokstäver om att det inte gick. Förvånad ringde jag 757575 och satt som nr 38 tolv minuter i kö. När jag kom fram kunde du inte hjälpa mig utan kopplade vidare till en annan kö där det bara var 8 minuters väntan. Då hjälpte du mig att boka om och lovade skicka ett bokningsnummer på sms.
Glad i hågen stack jag iväg till jobbet och kom sen på att mobilen visserligen matade fram några sms – men inget från dig!?
Jag ringde dig igen men nu var det 20 minuter i kötid och jag beslöt att det var bättre att ta mig till din central. När jag kom fram dit fick jag nr 485 och det var exakt 100 personer före mig, eller i alla fall nummer. Suck! Jag kommer inte att hinna!
Jag hängde i alla fall lite inne hos dig och kollade in hur du jobbar. Av 15 biljettstationer är du bara bemannad på 7! En fredagseftermiddag i värsta rusningstid!? Du behöver gå en kurs i värdskap och servicetaktik! En av biljettstationerna gällde också bara för utrikes, alltså 6 luckor för oss som far runt domestic. Gamle vän, detta håller inte.
Om 30 minuter skulle tåget gå och det var fler än jag som befann sig i nödsituation; jag hörde hur de gick fram till dig och frågade hur lång tid 100 nummer brukar ta…
Då kom jag på en idé jag vill be dig utveckla; paniklucka. En slags ”prioity line” för den som har biljettproblem på tåg som går inom 15 minuter. En snabbkassa helt enkelt. De allra flesta överger sin kö när tiden till avgång krymper och tar krånglet på tåget istället. Men visst är det bättre om vi kan fixa strulet innan vi kliver på?
Nu sitter jag här i restaurangvagnen och filosoferar kring min goda idé. Du var vänlig när du kom fram och ville se min biljett och hörde min ombokningsstory. Det löser sig, sa du, och skulle återkomma med info om min platsbiljett. Det var snällt. Jag kanske ska fortsätta försvara dina ofrivilliga olater, gamle vän. Jag har nämligen inte slutat tro på dina löften om bättring.